onsdag 27. januar 2010

Garn og FO

Merino/tussah

Endelig har jeg fått ferdig  noe garn. Det blir ikke så mye effektiv spinning når jeg bruker håndtein og ikke har tålmodighet til å gjøre ferdig et prosjekt om gangen. Jeg mister ganske fort tålmodigheten og blir lei av å holde på med en type fiber. Derfor er det ekstra morsomt når noe for en gangs skyld blir ferdig. Dette er en merino- og tussahsilkeblanding, og jeg tror at det er kanskje 50 eller 60 gram eller noe sånt. Jeg hadde 100 gram, men mesteparten ble surret bort på å finne ut hvordan jeg skulle spinne denne fiberen, og forsøk på å lære meg woolen long draw og å spinne fra bretten. Så det ligger en del minihesper rundt om kring, som kanskje kan brukes til noe. Jeg tror jeg skal lage fingerløse votter med denne garnet, men jeg er  ikke heelt sikker enda. Begynner å ha mange nok par av denne typen, og trenger vel egentlig å strikke meg et par varmere votter, slik at jeg kan slippe å fryse sånn, for plutselig kom det en ny kuldeperiode.

Og så har jeg greid å få ferdig enten genser nummer to eller tre. Garnet jeg brukte, kommer fra da jeg prøvde å strikke en omslagstop til å bruke på trening, men jeg og mønsteret ble ikke helt enige. Og så gikk ikke ting helt som planlagt, så da ble det ikke bruk for noen omslagstopp likevel. Og et eller annet skjedde da jeg strikket denne genseren også. Jeg klarte ikke å konsentrere meg nok når jeg strikket, så jeg fulgte ikke mønsteret nøye nok. Et eller annet skjedde, men heldigvis ser det ikke så ille ut. Den er litt trang under armene og for kort i bolen. Det kan hende at jeg en eller annen dag fikser lengden, men akkurat nå har jeg fått nok mørkelilla for en stund. Ellers gjorde jeg mange tabber, som heldigvis ikke vises så godt, og jeg trodde at resultatet kom til å bli katastrofalt helt frem til at jeg fikk felt av og prøvd den på. Jeg liker faktisk halslinningen på min bedre, den ser ganske mye ut som den versjonen jeg hadde i hodet, før jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle endre noe på mønsteret. Så jeg slapp jo den arbeidssomme biten med å skrive om mønsteret. Og jeg har forresten to armer, selv om det ser ut som om høyre genserarm ser tom ut. :P

global warming

Mønster: Global warming av Suvi Simola.
Pinner: 4mm
Garn: Sandnes Smart

© Emma

1 kommentar:

  1. Så bra grarn og genser! Virkelig fin i den dype lilla fargen. Har strikket meg en global warming tidligere i gylden tweed, men planlegger en til - litt lenger i bolen enn den første. Går bare å lurer etter garn go farge...

    SvarSlett